Produkter
  • Lånesläp*
  • Fri byggrådgivning
  • Noga utvalda artiklar

Husets viktigaste del - beställ den rätt

Takstolar är en oerhört kritisk del av husbygget. Det finns ingen anledning att chansa med beställningen genom att t ex anlita en icke-certifierad tillverkare eller att slarva med uppgifterna. Särskilt som de inte ens är särskilt dyra.

Sverige har idag 80-100 takstolstillverkare och av dem är ca 70 certifierade. Om du anlitar en icke-certifierad tillverkare tar du en onödigt stor risk, särskilt med tanke på att det är obligatoriskt med CE-märkta takstolar. CE-märkningen är en garanti för att de klarar den belastning som utlovas. Takstolar måste projekteras och tillverkas på ett fackmannamässigt sätt för att klara takets tyngd.

Lönsamt att beställa

– Trots att det egentligen handlar om en rätt komplex produkt med mycket kunskap bakom, så är beställda takstolar relativt billigt, hävdar Björn Wessman och Fernando Gutiérrez på Varberg Timber. Hur man än räknar, så blir det alltid billigare att beställa än att försöka tillverka dem själv, särskilt med tanke på alla regler som omgärdar tillverkningen. Det är också betydligt mer praktiskt. Sett ur ett byggarperspektiv är ett tätt tak ett av husbyggets allra mest kritiska moment. Det gäller att skapa skydd mot väder och vind så snabbt som möjligt. Därför blir en korrekt leverans av takstolar extra viktig. För att undvika missförstånd och se till att din beställning blir så smidigt som möjligt, så är det fyra steg som du bör tänka på.

Woody tipsar

Många av de certifierade tillverkarna hittar du via Svenska Takstolsföreningens hemsida: stak.org

Takstolsbeställningen i fyra viktiga steg:

1. Framförhållning

Planera in din beställning av takstolar tidigt i processen. Det finns inga standardprodukter som ligger och väntar på lager, utan allt måste projekteras och tillverkas efter beställning och det kräver tid. Dimensionering och konstruktion avgörs från fall till fall. Normalt tar hela tillverkningen 3 - 4 veckor, men det kan bli betydligt längre vid högsäsong.

2. Underlag

Om det ska bli rätt från början så krävs ett bra och komplett underlag för projekteringen. Skisser och uppskattningar duger inte. Tillverkarna behöver bygglovsritningarna, inget annat. Det är inte bara för att se måtten, utan även för att få veta vilket typ av tak som ska ligga på och vilken snözon det handlar om. Ett korrekt underlag är det säkraste sättet att skynda på produktionen och leveransen. Lika viktigt är förstås att man också följer ritningen när bygget sätter igång, d v s att bottenplattan inte gjuts på en höft och att väggarna är resta exakt enligt ritningen. Noggrannhet är a och o för ett lyckat resultat.

3. Bekräftelse

När beställningen är mottagen får du tillbaka en orderbekräftelse med bland annat mått och antal. Kontrollera att allt stämmer och återbekräfta så snart som möjligt. Är allt rätt så startar produktionen omgående. Observera att minsta lilla ändring efter detta kräver en ny projektering, nya beräkningar och ny produktionsstart. Sånt drar ut på tiden.

4. Leverans

Takstolarna levereras ut till bygget med kranbil på överenskommen dag och tid. I nio fall av tio vill byggare också att takstolarna lyfts på plats under monteringen. Det är en liten extra kostnad i sammanhanget, som sparar väldigt mycket arbetstid och ansträngning. För en vanlig villa kräver takstolsresningen kanske ett par timmars arbete för två snickare. Vid leveransen överlämnas också all dokumentation.